Dysleksja rozwojowa

JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z DYSLEKSJĄ ROZWOJOWĄ?

  • Uwzględnij trudności ucznia w czytaniu, nie wymagaj, aby czytał głośno przy całej klasie,
  • Wskaż wybrane fragmenty tekstów do opracowania w domu i na tych fragmentach sprawdzaj technikę głośnego czytania,
  • Czytanie lektur szkolnych rozłóż w czasie, pozwól korzystać uczniowi z książek, do których dołączone są taśmy z nagraniem tekstów,
  • W czasie rozwiązywania zadań tekstowych sprawdź czy uczeń zdążył przeczytać treść zadania i czy prawidłowo je zrozumiał,
  • Posadź ucznia w pierwszej ławce, byś mógł obserwować czy prawidłowo przepisuje z tablicy,
  • Nie wyrywaj ucznia do natychmiastowej odpowiedzi, gdyż może mieć kłopot z szybkim przypomnieniem sobie dat, reguł, nazw miesięcy, wzorów, definicji, słówek i zwrotów z języka obcego,
  • Nie obniżaj oceny za niski poziom graficzny pisma, jeżeli nie możesz doczytać fragmentów pracy, odpytaj ucznia ustnie,
  • Pozwól niektóre prace pisemne pisać na komputerze,
  • Zróżnicuj ocenę za prace pisemne, tak aby błędy orograficzne nie dyskwalifikowały całości pracy,
  • Indywidualnie oceniaj poprawność ortograficzną, raczej staraj się, aby uczeń opanował poprawną pisownię podstawowych pojęć z każdego przedmiotu nauczania poprzez wnikliwą obserwacją każdego wyrazu,
  • Często oceniaj ucznia na podstawie wypowiedzi ustnych,
  • Daj uczniowi czas na przygotowanie się do dyktanda, podaj mu do opracowania trudniejsze wyrazy, a nawet zdania, które występują w dyktandzie,
  • Stosuj dużo ćwiczeń w pisaniu z pamięci,
  • Wydłuż czas pracy potrzebny na pisania notatek, powtarzaj dyktowane informacje,
  • Uwzględnij trudności ucznia w rachunku pamięciowym, w zapamiętywaniu tabeli mnożenia i dzielenia,
  • Nie obniżaj oceny za błędy rachunkowe, jeżeli tok rozumowania jest prawidłowy,
  • Uwzględnij trudności w nauce języków obcych,
  • Na lekcjach muzyki uwzględnij trudności z odczytywaniem zapisu nutowego, z odtwarzaniem układów rytmicznych,
  • Na zajęciach plastycznych nagradzaj zaangażowanie, wkład pracy, a indywidualnie oceniaj efekt końcowy,
  • Na zajęciach sportowych bież pod uwagę, że niektóre ćwiczenia, wymagające koordynacji ruchowej, sprawiają uczniowi ogromny kłopot.

Dodaj komentarz