Uczniowie z dysleksją

PROPOZYCJA KRYTERIÓW OCENIANIA
UCZNIÓW DYSLEKTYCZNYCH

UWAGI WSTĘPNE

Przez dysleksję rozwojową rozumie się syndrom zaburzeń /zazwyczaj współwystępujących/, do których należą specyficzne trudności w czytaniu /dysleksja/, specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni /dysortografia/, specyficzne trudności w opanowaniu kaligraficznego pisma /dysgrafia/.

Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej /publicznej bądź niepublicznej/, w tym poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.*

Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, techniki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się ze specyfiki tych zajęć.

Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.

podstawa prawna: Rozporządzenie MENiS z 7.09.2004,§6 pkt.3

WYMAGANIA I KRYTERIA OCEN Z JĘZYKA POLSKIEGO I OBCEGO
Z UWZGLEDNIENIEM POTRZEB UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO

STOPIEŃ CELUJĄCY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY…
  • Osiągnął wykraczający ponad program nauczania poziom wymagań edukacyjnych
  • Twórczo wykorzystuje wiedzę i umiejętności w sytuacjach problemowych
  • Uczestniczy w konkursach i turniejach przedmiotowych
  • Podczas pisemnych prac z języka polskiego i języków obcych samodzielnie korzysta ze słownika ortograficznego
  • Przy pomocy słownika samodzielnie sprawdza i poprawia całkowicie tekst
  • Bardzo dobrze zna zasady ortografii
  • Posiada bardzo dobre tempo i technikę czytania w stosunku do swoich możliwości / określonych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej/
  • Nie korzysta z wydłużonego czasu pisania sprawdzianów
  • Systematycznie prowadzi udokumentowaną pracę samokształceniową lub aktywnie uczestniczy w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych
STOPIEŃ BARDZO DOBRY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY…
  • Osiągnął dopełniający poziom wymagań, a więc objęte programem nauczania treści kształcenia potrafi wykorzystać w sytuacjach problemowych
  • Podczas pisemnych prac z języka polskiego i języków obcych samodzielnie korzysta ze słownika ortograficznego
  • Przy pomocy słownika samodzielnie sprawdza i poprawia całkowicie tekst
  • Bardzo dobrze zna zasady ortografii
  • Posiada bardzo dobre tempo i technikę czytania w stosunku do swoich możliwości /określonych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej/
  • Nie korzysta z wydłużonego czasu pisania sprawdzianów
  • Prowadzi udokumentowaną pracę samokształceniową lub aktywnie uczestniczy w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych
  • Widoczne są bardzo duże postępy ucznia w nauce /w stosunku do możliwości określonych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej/
STOPIEŃ DOBRY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY…
  • Osiągnął rozszerzający poziom wymagań (zna treści kształcenia wychodzące ponad podstawę programową)
  • Zdobytą wiedzę stosuje bez kłopotów w sytuacjach typowych, a niekiedy radzi sobie z sytuacją problemową
  • Podczas pisemnych prac z języka polskiego i języków obcych korzysta ze słownika ortograficznego
  • Dobrze zna zasady ortograficzne
  • Posiada dobre tempo i technikę czytania w stosunku do swoich możliwości
  • Przy pomocy słownika i niewielkiej pomocy nauczyciela sprawdza i poprawia całkowicie dyktando
  • Sporadycznie korzysta z wydłużonego czasu pisania pisemnych sprawdzianów
  • Dobrze prowadzi słowniczek trudniejszych wyrazów
  • Widoczne są duże postępy ucznia w nauce
STOPIEŃ DOSTATECZNY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY…
  • Osiągnął podstawowy poziom wymagań gwarantujący dalsze poznanie, tzn. pamięta i stosuje w sytuacjach typowych najważniejsze treści kształcenia zapisane w podstawie programowej
  • Podczas pisemnych prac z języka polskiego i języków obcych słabo korzysta ze słownika ortograficznego
  • W średnim stopniu zna zasady ortografii
  • Posiada dość wolne tempo i technikę czytania w stosunku do swoich możliwości
  • Przy pomocy słownika i dużej pomocy nauczyciela sprawdza i poprawia całkowicie dyktando
  • Często korzysta z wydłużonego czasu pisania pisemnych sprawdzianów
  • Poprawnie prowadzi słowniczek trudniejszych wyrazów
  • Widoczne są średnie postępy ucznia w nauce
STOPIEŃ DOPUSZCZAJĄCY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY…
  • Osiągnął konieczny do dalszej nauki (rozwoju) poziom wymagań, tzn. pamięta, rozumie najważniejsze treści ujęte w podstawie programowej na tyle, żeby zastosować je w zadaniach typowych i prostych
  • Podczas pisemnych prac z języka polskiego i języków obcych w bardzo słabym stopniu potrafi korzystać ze słownika ortograficznego
  • Zna niewiele zasad ortograficznych
  • Posiada wolne tempo i technikę czytania w stosunku do swoich możliwości
  • Mimo dużej pomocy nauczyciela nie potrafi sprawdzić i poprawić dyktanda
  • Prawie zawsze korzysta z wydłużonego czasu pisania pisemnych sprawdzianów
  • Na prośbę nauczyciela prowadzi słowniczek trudniejszych wyrazów
  • Mało zauważalne są postępy ucznia w nauce
STOPIEŃ NIEDOSTATECZNY OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY…
  • Nie osiągnął koniecznego poziomu wymagań umożliwiającego dalszy rozwój
  • Nie umie korzystać ze słownika ortograficznego
  • Nie zna zasad ortografii
  • Nie potrafi czytać płynnie nawet przy wolnym tempie czytania
  • Mimo bardzo dużej pomocy nauczyciela nie potrafi sprawdzić i poprawić dyktanda
  • Zawsze korzysta z wydłużonego czasu pisania pisemnych sprawdzianów, niestety bezskutecznie
  • Mimo próśb nauczyciela nie prowadzi słowniczka trudniejszych wyrazów

Brak jakichkolwiek postępów ucznia w nauce

Dodaj komentarz